ارجگزاری محترم فرهاددریا
هیات رهبری خانه ُفرهنگی مولانا هیات رهبری خانه ُفرهنگی مولانا

یاد از مقام هنری هنرمند مبتکر ، محبوب و پیام آورصلح در افغانستان

 

شب شنبه چهارم دسامبر سال روان ، محفل شانداری به اشتراک استادان ، دانشمندان ، شعرا ، نویسندگان ، هنرمندان و تعدادی از خانم ها ، آقایان ، دختران و پسران جوان و نوجوان و علاقمندان فرهنگ و هنر ، در خانۀ فرهنگی "مولانا" به مناسبت یاد و قدر دانی از فعالیت های هنری و خدمات شایسته ، خیر خواهانه و ارزشمند هنرمند محبوب و نام آور کشور محترم فرهاد "دریا" در فضای شور و شعف وهمدلی دایر گردید .

 محفل طبق سناریوی تهیه  شده ساعت هشت شب به گردانندگی محترم نجیب "بهروش" یکتن از همکاران این مرکز فرهنگی  به "نام خداوند" آغاز و تا اخیر پیش برده میشد. در لابلای صحبت های سخنوران ، قرائت و دکلمۀ اشعار توسط شعرا و دکلماتوران و خوانش وجیزه ها ، پندها ونصایح و نکات ارزندۀ بزرگان ، توسط گردانندۀ پروگرام و اجرای آهنگ های شاد و دل انگیز توسط هنرمندان مؤفق هم در برنامه جا داشت که جریان محفل چنین گزارش داده میشود.

در آغاز  محترم نجیب "بهروش" با تقدیم سلام به حاضران ، تشریف آوری فرهنگیان و علاقمندان محترم "دریا" را به محفل خوش آمدید گفته شعری از مرحوم قهار"عاصی"را  زیر عنوان "دیار نازنین من" که یکی  از آهنگ های دلنشین  فرهاد "دریا" میباشد، به قرائت گرفته ، ضمن صحبت مختصری  "دریا" را هنرمند تیزهوش ، نکته سنج ، وطنپرست ، مردم پرور و غریب نواز توصیف نموده افزود، که او همیشه در صدد آن بوده تا ازطریق هنر موسیقی به مردم و میهنش مصدر خدمت گردد و همچنان علاوه نمود که این هنرمند در مدت زمانی نه چندان دور توانست قله های شامخ  این هنروالا را پیموده و به مدارج عالی هنرموسیقی دست یابد و به جاست که او را در میان هنر مندان طراز اول "ستارۀ تابناک آسمان موسیقی کشور" نام نهاد که اشتراک کنندگان محفل آقای "بهروش" را استقبال نموده برایش کف زدند.

 

 

متعاقبآ محترم  مجید "قیام" مؤسس و رئیس خانۀ فرهنگی "مولانا" شهر ونکوور  ضمن اینکه تشریف آوری مهمانان ، علاقه مندان و فرهنگیان را  در خانه ُ فرهنگی "مولانا" خیر مقدم و خوش امدید گفت، شناخت ، رابطۀ ،آشنایی و دوستی که از مدت سی سال  با محترم " دریا " دارد مختصر سوانح این  هنرمند محبوب و دوست داشتنی مردمان آریایی الاصل را قرائت و از کارکردهای خیراندیشانه  و انسان دوستانه او در سال های اخیر و همچنان فعالیت های چشمگیرهنریش یاد و  صفات نیک و خصائل عالی انسانی او را بر شمرده وخاطره هایی را از ایجاد "گروه باران" و فعالیتهای هنری آن گروه در سالهای بین ١٣٥٩تا١٣۶٩ خورشیدی و دوستان و یاران همدل که آنزمان باهم یکجا همنشینی ها و شبنشینی ها و خاطرات بسیار خوشی داشتند نقل نمود که به حاضران خیلی ها دلچسپ و طرف علاقه و استقبال شان واقع و با کف زدن ها بدرقه گردید..    

    سپس محترم نجیب "بهروش" چار بیت از غزلی  را که فرهاد "دریا" به آهنگ مقبول و دلکش اجرا نموده  مطلعش  این بیت است" کس نشد پیدا که در بزمت مرا یاد آورد    مشت خاکم را مگر بر درگهت باد آورد"

به دکلمه گرفت و به استقبال مواجه شد.

متعاقبآ،  شاعر ژرف نگر و دردآشنای کشور محترم مولانا عبدالکبیر "فرخاری" طی صحبت عالمانه ، فضیلت های هنری و خدمات ارزندۀ محترم فرهاد "دریا" را ستوده و موجودیت اورا مایۀ فخر همه افراد کشور وانمود  و قطعه شعر پر محتوایی را که در وصف او سروده بودند ، با احساس عالی قرائت و طرف استقبال گرم حاضران قرار گرفت.

 

بعدآ هنرمند پاک طینت ، نیک اندیش و فداکار محترم مجید "قیام" دو آهنگ از آهنگهای فرهاد "دریا" یکی آهنگ "دیار نازنین من" سرودۀ مرحوم قهار "عاصی" شهید شاعر خوش کلام و مردمی کشور ما و دیگر آهنگ " گردش چشم سیاه تو خوشم میآید " را بسیار به زیبایی ودل انگیز اجرا نمود که اشتراک کنندگان محفل با شور و هلهلۀ زایدالوصفی استقبالش نمودند.

 

همچنان محترم امان "معاشر" ژورنالیست نستوه و خوش برخورد ضمن صحبت مبسوطی از فعالیت های هنری و خدمات بشردوستانۀ هنرمند پرآوازۀ کشور محترم فرهاد "دریا" یاد و قدردانی نموده و قطعه شعری از سروده های آقای رحمان "سدید" شاعر جوان و با استعداد را زیر عنوان "خطاب به جوانان" با احساس بسیار عالی دکلمه نمود که از جانب اشتراک کنندگان محفل به گرمی استقبال شد.

 

  شایان ذکر است  که شاعر خوش قریحه ، جوان ولی پخته سخن وپخته سنج محترم حبیب "یوسفی" ضمن ابراز قدردانی از هنر والا و فعالیت های هنری و کار های دلسوزانه و خیر خواهانه ُمحترم  فرهاد "دریا" او را هنرمند مردمی  و افتخار مردم افغانستان و حتی ایران و تاجکستان  دانست و دو سروده از اشعار تازه و دلنشینش را که در وصف "دریا" هنر و مقام هنری او سروده بود ، به زیبایی تمام به خوانش گرفت و حاضران اورا با کف زدن های ممتد استقبالش نمودند.

 

قابل یادآوری است که هنرمند بشاش ، مؤفق و پرتلاش محترم داوود "فقیری" با اجرای سه پارچه آهنگ های شاد و پی هم محفل خوش درخشید و همه اشتراک کنندگان را به وجد و نشاط آورد که از طرف حاضران به شور و شوق فراوان به گرمی زیاد استقبال گردید.

سپسس ،محترمه خانم فریما  جان "اختری" سخنران فصیح الکلام ، نطاق مؤفق و دکلماتور ورزیده ، ازجناب فرهاد "دریا" و هنر او به احترام و قدردانی یاد نموده و شعری را از دیوان شمس به این مطلع:

نه شبم نه شب پرستم که حدیث خواب گویم     چـو غــلام آفـتـابم هـمـــــه زآفـتـاب گـویـم

که قبلآ گزیده و آماده داشت ، خیلی ها پرتأثیر ، شیرین و زیبا دکلمه نمود و به استقبال از حد فزون شنوندگان مواجه شد.

هکذا ، محترم اجمل "سخی"یکتن از دوستان بسیار صمیمی فرهاد "دریا"که در محفل اشتراک داشت  از خاطره های فراموش نکردنی او ، دو خاطرۀ خیلی جالب و شیرین را نقل کرد که به همه شنوندگان دلچسپی داشت.

در لابلای پروگرام علاوه بگفتن فکاهیات آموزنده و دلخواه توسط اشتراک کنندگان محفل به خصوص محترم حبیب "یوسفی" ، محترم اجمل جان "سخی"و گردانندۀ برنامه محترم نجیب "بهروش" قطعه شعری اجتماعی از سروده های محترم حسن "بارق شفیعی" را به دکلمه گرفت  و همچنان چند قطعه  شعری از سروده های خویش را زیر عناوین " مهر یار ، علو همت و بیت الحرم ما " را نیز به خوانش گرفت. که طرف پسند و استقبال همه شنوندگان محفل قرار گرفت.

 در اخیر محفل طبق برنامهای قبلی  به موسیقی تخصیص داده شده بود که هنرمندان همدل و مهربان  محترم مجید "قیام"، محترم داوود "فقیری" ، محترم حبیب "یوسفی" و محترمه "نغمه" جان آوازخوان همزبانان ایرانی ما باالترتیب در حالیکه محترم وحیدجان "گل" با نواختن دف ومحترم متین جان "قیام"  با نواختن طبله آنان را همراهی میکردند . آوازخوانان با اجرای آهنگ های شاد و دلپذیر محفل را تا حوالی ساعت یکنیم شب گرم ، شاد و مسرور نگه داستند .  

 

درخاتمه همه اشتراک کنندگان محفل برای محترم فرهاد " دریا"  موفقیتهای فراوان  در عرصه فعالیت های هنری و موسیقی و تامین صلح سراسری درافغانستان عزیزاز خداوند ارزو نمودند      

 


December 8th, 2010


  برداشت و بازنویسی درونمایه این تارنما در جاهای دیگر آزاد است. خواهشمندم، خاستگاه را یادآوری نمایید.
 
بیانات، پیامها و گزارشها